mandag 4. juni 2012

NM i Lydighet 2012

Da har jeg og Jenka debutert i vår første NM kvalifisering, og er full av erfaringer vi kan ta med oss videre. Fredag kveld kom vi fram til Drammen og møtte Judith og Torbjørg. Vi fikk bo i bobilen til Judith bare 100m. fra ringen.. luxus :-) Lørdag morgen var vi tidlig ved ringen for å finne oss til rette. I og med vi lå så nærme kunne jeg samle meg sånn nogen lunde om hvordan jeg skulle legge det til rett for å gjøre det enklest mulig for Jenka. NKK stevner er store stevner med mye trøkk, folk og hunder så jeg valgte å la henne ligge i bilen i skyggen lengdst mulig. Kl. 9 ble alle for Elite klasse kalt inn i ringen for opprop og briefing. Etter planen skulle Felles-sitt og Felles-dekk gå i ring 1, og vi skulle fortsette inn i ring 2 og 3 på løpende bånd, men takket være en lojal utøver som som skulle inn i 1. pulje mente det ble urettferdig for resten av utøverne å måtte ta fellesøvelsene med MYE trøkk fra ringen bak, ble det bestemt at alle 42 ekvipasjene skulle gjøre seg ferdig i ring 1, før vi gikk videre i programmet i ring 2 og 3. Tusen takk Synnøve Matre!!, Vi fikk sjansen til å lykkes med felles-sitten som vi har "GALTRENT" på etter at hun har lagt seg ned på ett par av de siste stevnene,  Jenka satt til 10!! :-) Så var "det verste" unnagjort, og jeg kunne puste ut og glede meg til resten av programmet. Som sagt er det veldig trykkende på slike stevner, jeg hentet Jenka en time halvanen før vi skulle inn i ring 2, etter en stund begynte hun å flasse noe voldsomt, og den vanligvis så glatte, fine, blanke pelsen henne strittet i alle retninger. Jenka stresset noe voldsomt stakkar, og jeg prøvde å roe henne ned som best jeg kunne. Første øvelse i ring 2 var neseprøven, jeg kjente etter en liten stund at hun ble urolig ved foten min der jeg sto med ryggen til feltet, og da jeg snudde meg satt hun på skrå forran meg. Dette har hun aldri gjort før, så her var ingen plan B klar, tok en sjangs og kommanderte "ut og finn", Jenka løp rett frem som hun pleier, men der sto en markør, stoppet henne og viste vei til venstre med ny kommando "ut og finn".. hun fant feltet fort, men var usikker og plukket feil, slapp og søkte på nytt, tok rett pinne og kom inn, og det ble en 0, fort gjort. resten av programet i ring 2 gikk tålig greit, på ruta løp hun litt for langt ut etter boks, og måtte få en ny kommando inn i ruta. Så var det ring 3 og mannekengen.. eller "Z'en" som det heter nå etter nye regler, HER må en ha hodet på rett plass... eller tunga i rett munn for min del :-) For det første så har en, etter min mening, kjegler i hytt og pine en skal holde styr på, så skal en huske momentene som før var standard stå-sitt-dekk, nå kommer de i ulik rekkefølge som en får opplyst under briefingen og til slutt måtte jeg huske på å kommandere, for oss det vanske momentet sitt, i en naturlig og behagelig tone. Kombinasjonen denne gang var dekk-sitt-stå, Jenka satte seg kjempefint, og jeg pustet vel litt vell godt ut.. og klarte da det store kunststykket å gå FEIL!! etterpå.. altså i en U!!.. Da jeg oppdaget at jeg hadde gjort tabben og skulle akkurat til å vende helt om for å prøve å rette opp fadesen hørte jeg "kommander" fra konkurranse lederern, og valgte å gjøre det og tok stå momentet.. det ble en 0!.. Forferdelig kjedelig å miste 30 poeng på sånn "toskaskap".. Den feilen gjør jeg ikke en gang til!! Nå skal det læres at Z er Z.. ikke U :-).. Alt i alt er jeg kjempefornøyd med vår NM debutt, og at dette var tøft for herlige Jenkatrollet mitt er det ingen tvil om, da jeg måtte ha en god del flere stopp på vei hjem enn planlagt, fordi Jenka hadde stressmage/diare. Norgesmester 2012 ble Aina og Tyra. Så vel fortjent!! Gratulerer så mye!! :-)
Tusen takk til Judith og Torbjørg for en utrolig koselig helg i bobilen, og jeg skal jammen meg ha meg et sånt "adrugat" til camingvogna jeg og Silje skal ha oss, for sjelden har vel Evergood smakt så godt når den blir brygget med slik stemning rundt seg :-)) Og Stor grattis til Judith og Lillemor med seier i Kl III med 273p. derer er såååå knallgode!! :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar